Бетонні жолоби для води використовуються для організації поверхневого дренажу і видалення з ділянки надлишкової вологи, що з'явилася в результаті опадів, потоків талих вод. Конструкції даного типу активно застосовують на територіях житлових/промислових комплексів, на автомобільних магістралях та інших об'єктах.
Залізобетонні лотки і стоки для води – найбільш ефективний варіант облаштування водовідвідних конструкцій. З лотків створюється дренажна система, яка може виступати одночасно функціональним елементом і навіть прикрасою ділянки (при виконанні з кольорового бетону, оригінальної конструкції, що поєднуються з тротуарною плиткою, архітектурними об'єктами).
Основні переваги використання ЖБ лотків і блоків
Водовідвідні жолоби використовуються сьогодні повсюдно, так як підходять для створення і експлуатації системи будь-якої складності, обсягу, на тому чи іншому об'єкті. З використанням бетонних виробів можна легко і швидко змонтувати всю конструкцію.
Головні плюси створення системи для відводу води з бетонних стоків:
- Простий і швидкий монтаж
- Ефективне відведення з ділянки стічної, грунтової, дощової, талої води відповідно до встановлених стандартів
- Естетичність і відсутність необхідності в особливому догляді
- Механічна міцність, надійність і довговічність системи
- Стійкість до температурних перепадів, різних зовнішніх негативних впливів
Приклади розміщення
Водовідвідні бетонні водостоки використовують в самих різних ситуаціях і умовах – монтують уздовж під'їзних шляхів, в пішохідних зонах, на різного типу спортивних об'єктах, в місцях активного руху транспорту, часто на автомобільних стоянках. Також актуальні такі системи на приватних і промислових об'єктах, де потрібно забезпечити відведення води і тим самим підвищити комфорт і якість експлуатації.
Лотки повинні розміщуватися таким чином, щоб не заважати проходу людей і проїзду транспорту, зберігати свої характеристики і вільно витримати чималу вагу автомобілів. Зазвичай для даних цілей створюють міцні і надійні водостічні лотки із залізобетону прямокутного або квадратного перетину.
Там, де є обмеження по глибині (гаражі, покрівлі, балкони та ін.), використовують водовідвідні бетонні лотки, виконані у форматі невеликих дрібних секцій.
Сучасні виробники пропонують досить великий вибір самих різних варіантів виконання ЗБВ даного типу, тому в процесі проектування головним етапом стає правильне виконання розрахунків, а вже відшукати елементи для формування системи потрібної конфігурації не складе труднощів.
Ціни, особливості та характеристики
Бетонний лоток водовідвідний є базовим елементом водостічної системи. Ціна виробу може варіюватися в досить відчутних межах і залежить від матеріалу виготовлення, величини і ваги, конструкційних особливостей: лоток може бути зроблений з бетону або полімерпіщаної суміші, сірого кольору або з добавкою пігментів, з армуванням або без, комплектуватися гратами (з міді, нержавіючої або звичайної сталі, чавуну).
В середньому ціни починаються від 20-40 грн за невеликі тротуарні бетонні лотки і доходять до значних сум за вироби з полімерами, гратами, спеціальних форм, кольору і т. д.
Де придбати
Купити жолоби бетонні для водостоку можна безпосередньо на заводі або у компаній, що співпрацюють з виробниками. При виборі варто звертатися тільки в перевірені фірми, у яких є сертифікат на якість продукції, всі відповідні ліцензії та дозволи.
Якість виробу гарантується такими умовами: використання у виробництві сучасного високоточного обладнання і безпечних високоякісних матеріалів, повна відповідність процесу встановленої технології, відповідність готових виробів ГОСТам і всім зазначеним в них параметрам, що визначається при багатоступінчастих перевірках (як правило, на кожному етапі виробництва).
Види використовуваних лотків
Лоток бетонний може бути різним за формою, конфігурації, зовнішнім виглядом, міцності, призначенням та іншими параметрами. За способом установки лотки бувають телескопічними (елементи встановлюються один в інший, відводять воду з насипів, мостів по укосу) і прікромочнимі (зазвичай монтуються каскадом або уздовж доріг на єдиному рівні).
Види лотків за формою перетину:
- Трапецієподібні - припускають телескопічний монтаж, виконані у форматі трапеції.
- U-подібні - створені для відводу несуттєвих обсягів води, ідеальний вибір для приватного домогосподарства.
- П-образні - володіють найбільшою площею перетину, використовуються для монтажу систем з великим навантаженням.
За матеріалом виконання жолоби бувають бетонними, з додаванням полімерів і піщаної суміші.
Бетонні
Найміцніші і довговічні вироби, витримують зовнішнє навантаження величиною від 60 до 90 тонн. Виготовляються з цементу і наповнювачів, можуть армуватися, бути різного кольору (якщо в бетон додається пігмент), представлена величезна різноманітність форм і розмірів.
Бетонні жолоби часто застосовують для монтажу систем відведення зливових стоків і талої води в каналізаційні стоки.
Полімербетонні
Мають одночасно властивості пластикових і бетонних стоків. Їх виробляють з гранітної крихти і кварцового піску зі спеціальними епоксидними і поліефірними смолами. Цемент замінюється полімерними сполуками, що робить конструкцію стійкою до впливу різного типу хімічних елементів.
За рахунок включення до складу пластика виріб виходить невеликої ваги, що полегшує монтаж і створення всієї системи. Часто такі стоки використовують в приватному житловому будівництві, оснащуючи їх гратами.
Полімерпіщані
Такі жолоби - найбільш сучасне і технологічне рішення. Стоки володіють високими показниками пластичності, надзвичайно тривалим терміном експлуатації. Роблять їх з полімерної крихти зі спеціальним піском дуже дрібної фракції.
По міцності стоки нічим не поступаються виробам з бетону, але мають мінімальну вагу, що значно прискорює і спрощує монтаж.
Розміри та обсяги
Всі дані про розміри і обсяги виробів можна знайти в маркуванні. Перші букви і цифри поруч – це розмір, а наступне число позначає вертикальне навантаження, далі вказана довжина лотка. Виробники дотримуються єдиних стандартів в маркуванні.
Крім довжини, висоти і ширини вироби вказується гідравлічний перетин – все це важливо для розрахунку водопропускної здатності всієї системи дренажу. Щоб визначити потрібні розміри, професіонали роблять гідравлічний розрахунок з використанням спеціальної формули. Вага лотків безпосередньо залежить від розмірів і класу навантаження, він враховується лише в процесах транспортування і монтажу.
Розміри та обсяги стоків для відводу води:
- Гідравлічний перетин лотка (DN) – це ширина внутрішнього перетину, виражається в цифрах (міліметрах). Так, dn100 говорить про те, що внутрішня ширина жолоба дорівнює 100 міліметрів. Є DN100, 150, 200, DN300, 400, 500.
- В - зовнішня ширина лотка, зазвичай варіюється в межах 140-603 міліметрів, залежить від товщини стінок стоку і гідравлічного перетину.
- L - довжина, зазвичай дорівнює метру (1000 або 1050 міліметрів), але є і такі типорозміри: 500, 1100, 1200, міліметрів, а також 2060, 2360, 2400 і 2950 мм.
- Н - висота може бути в діапазоні 60-700 міліметрів. Іноді в документах вказують і внутрішню висоту стоку (гідравлічну), яка залежить від товщини стінок. Якщо лотки висоти невеликої, їх ще називають мелкосідящімі.
Обсяг стоків для води:
- Л 1-7 – 0.07 м3
- Л 2-7 – 0.07 м3
- Л 3-8 – 0.14 м3
- Л 300 – 0.3 м3
При виборі потрібно орієнтуватися на розрахунки і умови експлуатації, місце установки, обсяги відводимої води – так, наприклад, дорожній лоток для автомагістралі буде набагато більше, ніж стік для прибудинкової території.
Самостійний монтаж
Виконати монтаж системи водовідведення своїми руками не так важко, як це може здатися. Найвідповідальніший момент - це розрахунки всіх значень і підбір виробів з потрібними параметрами, а вже їх установка здійснюється порівняно легко.
Підготовчий етап виглядає так: створення проекту і схеми, виконання вимірів, розрахунки, вибір лотків з урахуванням проектного навантаження і властивостей грунту, визначення глибини прокладки і граничної здатності.
Підготовка траншеї
Часто під стоки прокладають бетонні канали у вигляді бетонного шару на дні ями і бічних опор. Канали роблять з ухилом для забезпечення самовідводу води. При цьому, довжина траншеї повинна бути дорівнює протяжності всієї системи, ширина – більше ширини стоку на 20 сантиметрів. Глибину роблять рівну висоті жолоба з гратами плюс бетонний шар і 5 міліметрів відстань до поверхні.
Місце розташування траншей можна помітити шнурами. Після того, як траншеї готові, їх засипають піском шаром в 10-15 сантиметрів, потім ретельно трамбують. Зверху на пісок заливають бетонний розчин шаром товщиною в 10 сантиметрів. Тільки після цього можна монтувати лотки.
Якщо система встановлюється на рухливих грунтах, бажано зміцнити траншею і всю конструкцію сталевим дротом або прутами.
Укладання лотків
Лотки укладаються за певною технологією. Незважаючи на те, що сам процес досить простий, не варто ігнорувати жоден з етапів.
Послідовність укладання лотків:
- Викладка стоків уздовж каналів, вибір найвищої точки траншеї.
- Установка жолоба на ще свіжий бетон, щоб при навантаженнях елементи не зміщувалися. Обов'язково потрібно витримувати певний рівень нахилу при монтажі.
- Коли змонтовані 2 лотка, потрібно забезпечити герметизацію стиків джгутом з будь-якого м'якого полімеру, потім залити бетонним розчином.
- У центрі траншеї встановлюють лоток, а щоб видаляти залишки бетону було легше, після закінчення накривають плівкою з поліетилену.
- Бетонною сумішшю заливають відстань між лотками і бортами траншеї.
- Всі кути також обробляють герметиком.
- Якщо планується зверху на систему водовідведення стелити асфальт, бажано накрити траншеї деревоволокнистими плитами.
- Після того, як лотки встановлені, всі бічні простору акуратно засипають сумішшю піску і гравію, трамбують ретельно (можна також залити бетоном замість засипки).
- Після того, як все утрамбовано (якщо бетон заливали, то він повинен застигнути), верхні частини стоків накривають гратами. При необхідності виконання кутових з'єднань решітки акуратно пиляють пилкою з алмазним диском.
Бетонні жолоби для води - якісні та міцні вироби, завдяки яким можна швидко і легко змонтувати ефективну систему відведення води, гарантуючи комфорт і безпеку експлуатації території і знаходячихся на ній об'єктів.