Литий асфальтобетон - сучасний будівельний матеріал, який створюють за ливарною технологією з мінерального порошку, щебеню різної фракції, піску, бітуму в якості в'яжучого і різноманітних добавок. Асфальт готують в спеціальних змішувачах, які працюють за примусовим принципом, за допомогою ретельного змішування всіх компонентів в потрібних пропорціях в процесі їх нагрівання.
Лита асфальтобетонна суміш демонструє високий рівень рухливості, тому легко і швидко розподіляється по будь-якій поверхні, при температурі +220С може укладатися навіть без ущільнення. В процесі охолодження матеріал твердне, створюючи покриття, стійке до вологи, деформацій, високих навантажень і інших впливів.
Асфальтобетон литого типу використовують для виготовлення автомобільних доріг, мостів, площ і вулиць, тунелів, аеродромів, парковок, а також виконують ямковий ремонт доріг.
Поняття та особливості
Литий асфальтобетон використовується для створення самих різних дорожніх покриттів, володіє набором унікальних переваг. Після охолодження суміш самостійно набуває хорошу щільність, без необхідності в утрамбовці, що істотно скорочує витрати в процесі укладання і прискорює її проведення. Вся справа в особливому складі.
Якщо у виробництві звичайних асфальтів важливо дотримання пропорції в змішуванні матеріалів, то при створенні литих асфальтобетонних сумішей ключову роль відіграє в'яжуча речовина, що складається з бітуму і мінеральних добавок. Саме в'яжуче забезпечує простоту процесу укладання і природне ущільнення покриття в міру його охолодження.
В'яжуча речовина покриттів з асфальтобетонних сумішей містить підвищену частку бітуму (від 7.5% до 10%) і мінерального порошку (до 30%). Така висока концентрація забезпечує формування щільної непористої структури підсумкового продукту.
Типи
Властивості покриттів з литих асфальтобетонних сумішей визначаються їх складом і дотриманням технології роботи. Перш, ніж використовувати матеріал для облаштування покриття, необхідно ретельно вивчити види і типи асфальтобетону, їх властивості.
За типом в'яжучого литий асфальтобетон буває:
- Стандартний - до складу вводять теплостійкий бітум не модифікованого типу.
- Сіроасфальтобетон - в'язким виступають дорожній бітум і модифікована сірка, що дозволяє знизити температуру приготування за рахунок зменшення частки бітуму.
- Полімерасфальтобетон - основним компонентом виступає полімерно-бітумний матеріал.
- Резиноасфальтобетон - наповнювачем стає гумова крихта, завдяки якій підвищується стійкість до зносу, продовжується термін експлуатації, вдається скоротити витрату щебеню в складі.
За обсягом найбільш великих зерен лита суміш може бути:
- 1 - Діаметр 15 міліметрів, частка каменю в складі дорівнює 45-55%, асфальтування виконують для прокладки нових міцних покриттів і відновлення старих.
- 2 - Діаметр 20 міліметрів, у складі 20-25% каменю, універсальний розчин для різних завдань.
- 3 - Діаметр до 40 міліметрів, щебінь в складі займає 45-65%, ідеальний варіант для будівництва нових міцних доріг.
- 4 - фракції розміром менше 5 міліметрів, зазвичай такий асфальтобетон використовують для виконання велосипедних доріжок, доріжок присадибних територій, тротуарів, стяжки всередині приміщень, гідроізоляції покрівлі.
- 5 - зерно діаметра 20 міліметрів, у складі каменю 35-50%, відрізняється вмістом бітумної речовини близько 22-28%, суміш використовується для виконання поточних ремонтів покриттів.
Технічні характеристики і властивості
Литий асфальтобетон - матеріал, який застосовується для облаштування дорожніх покриттів різного призначення, для ремонту, виконання робіт всередині приміщень. Основною відмінністю від звичайного є технологія укладання асфальту даного типу – всі маніпуляції з сумішшю проводяться при високій температурі (+220-250С): суміш спочатку готують, потім постійно заважають в процесі доставки (не дозволяючи охолодитися), доставляють в кохерах, далі укладають.
За рахунок включення до складу особливого в'яжучого і мінеральних порошків у великому обсязі (до 11% бітуму і до 25% займають мінеральні складові відповідно) суміш самоущільнюється в процесі охолодження, позбавляючи від необхідності витрачати кошти і час на спеціальний інструмент, саме ущільнення. Дорожній шар з литого асфальтобетону виходить з низькою пористістю і високим рівнем щільності, демонструє прекрасну пластичність.
Основні властивості сумішей:
- Невелика пористість - в діапазоні 20-22% за обсягом (залишкова пористість становить 2%)
- Водонасичення становить 1% для асфальту 1 і 2 типу, 5.7% і 0.5% для інших, що дає можливість говорити про якісний захист від вологи нижніх шарів асфальту. Також завдяки даній характеристиці матеріал абсолютно не боїться морозів
- Міцність на стиск - 0.7 для 4 типу, 1 для всіх інших
- Щільність і вага – можуть бути різними, в залежності від обсягу щебеню в складі, показник коливається в діапазоні від 1.5 до 2.2 тонн на 1 кубічний метр
- Довговічність литого асфальтобетону - служить набагато довше, ніж звичайний, що обумовлено особливостями виробництва литих сумішей і технологією укладання
- Мінімальна деформація - при значенні температури експлуатації до +40С глибина вдавлення дорівнює 1-10 міліметрів
- Високий рівень адгезії до нижніх шарів - за рахунок того, що литий асфальтобетон укладається при підвищенні температури і краще зчіплюється (практично "спікається") з гідроізоляцією, нижніми шарами
- Повна відсутність корозії, стійкість до солей
Галузь застосування
Литий асфальтобетон доцільно використовувати в самих різних сферах ремонту та будівництва. Особливості матеріалу забезпечують йому прекрасні експлуатаційні характеристики, що істотно розширює область застосування.
Де застосовують асфальтобетон литий:
- У будівництві доріг, мостів різних конфігурацій, тунелів, інших об'єктів.
- Матеріал 1-2 типу актуальний для нижніх і верхніх шарів покриттів з навантаженнями більше 3000 одиниць транспорту на добу-зазвичай це аеродроми, затребувані траси, швидкісні ділянки доріг і т. д. (хоча, асфальтобетон можна використовувати в облаштуванні покриттів і з меншими навантаженнями, але в такому випадку висока ціна не буде економічно виправдана)
- Суміші 2-4 типів використовують для облаштування всіх шарів доріжок для велосипедів і пішоходів, тротуарів
- Асфальтобетон 1-2 і 5 типу актуальний в будівництві тунелів, мостів, різних ремонтних робіт
- Для облаштування покрівлі, підлог, шарів гідроізоляції, що обумовлюється прекрасними гідроізоляційними властивостями асфальтобетону
- Матеріал може використовуватися скрізь, де потрібно забезпечити підвищений рівень адгезії покришок транспорту з поверхнею асфальту (небезпечні ділянки доріг, де часто відбуваються аварії під час снігопадів, дощів), так як асфальтобетон володіє підвищеною шорсткістю
Виготовлення матеріалу
Матеріал створюється в особливих умовах, при високих температурах, з обов'язковим дотриманням не тільки технології виробництва, але і пропорції входять до складу компонентів. Саме ці дві умови (правильний склад і висока температура) дозволяють забезпечити потрібні експлуатаційні властивості і характеристики.
Склад
До складу литих асфальтобетонів входять трохи інші інгредієнти в порівнянні зі звичайними. Обов'язково дотримується ГОСТ.
Що входить до складу литого асфальтобетону:
- Бітум - зазвичай беруть марки БНД 40/60 або 40/90, часто з полімерними добавками (стирол-бутадієн-стирол, наприклад), особливо якщо мова йде про облаштування покриттів з підвищеними навантаженнями.
- Щебінь-матеріал з метафоричних і вивержених порід з вмістом пластинчастих зерен максимум 20%
- Мінеральний порошок - вибирається по ГОСТу Р 52129-2003
- Пісок - подрібнений або природний, у верхніх шарах використовується в невеликому обсязі
- Модифікуючі добавки-різного роду дефлегматори, пігменти і т. д.
Приготування
Готують литий асфальтобетон з особливого бітуму високої в'язкості, в зв'язку з чим виробництво можливо виключно при високих температурах. Нагрівання повинно бути достатнім, але не надмірним, щоб компоненти не змінили властивості.
Особливості застосування температур у виробництві:
- Прогрів бітуму до +160-180С
- Прогрів мінеральних компонентів до +190-240с
- Змішування компонентів і випуск суміші при температурі + 200-220С, але якщо до складу вводиться активований мінеральний порошок, то температуру суміші можна знизити до +170-190С, що більш переважно з точки зору технології
Через особливий спосіб виробництва литого асфальтобетону готувати його на об'єкті неможливо, тому розчин замовляють і привозять на об'єкт в спеціальних машинах з заводів. Суміш схожа на суспензію, може розшаровуватися, тому в процесі перевезення заважати потрібно обов'язково.
Етапи процесу приготування литого асфальтобетону: компоненти поставляються в бункери, надходять в спеціальний барабан для сушіння, змішуються, нагріваються до потрібного значення температури. Прогрів бітуму і передача його в міксер відбуваються окремо: спочатку виконують сухе змішування, потім додають бітум. Транспортування реалізується в спеціальних котлах з безперервним розмішуванням.
Укладання
Гаряча щільна суміш вивантажується в спеціальний асфальтоукладальник, який здійснює укладання шару товщиною від 3 до 7.5 сантиметрів. До початку укладання поверхню ретельно очищають, монтують опорні бруси, які не дозволяють суміші розтектися. Коли температура суміші знижується до + 70С, бруси демонтують. Ущільнення дорожнього покриття не проводиться.
Але якщо є необхідність підвищити шорсткість поверхні, то втапливают в шар чорний щебінь. Роблять це найбільш легкими катками.
Вартість і популярні виробники
Литий асфальтобетон коштує дорожче, ніж гарячий або холодний. Це пов'язано з особливостями технології виробництва і укладання. В Україні литий асфальтобетон виробляють в обсягах, рівних 10% від загальної маси асфальту. Але з часом частка збільшується.
Вартість литого асфальтобетону може бути різною, залежить від типу і марки матеріалу, області виробництва. Середнє значення становить 1400-1600 грн. / т, 2300-3500 грн./м3.
Ямковий ремонт
Ямковий ремонт виконується тільки в теплу і суху пору року, що дозволяє істотно скоротити витрати. Але якщо асфальтування доріг потрібна терміново, то погодні умови перешкодою не стають. Вибоїну заповнюють гарячим складом потрібного типу.
Як виконується ремонт:
- Спочатку пошкоджену зону розмічають, очищають, рубають по контуру відбійним молотком або шворізчиком, демонтують залишки старого покриття, знову очищають.
- Стінки і дно ями покривають бітумною емульсією лійкою або пензлем (автогудронатором), яка виступає в ролі шару грунтовки.
- Литий асфальтобетон приїжджає в кохері, заливається спеціальним апаратом в яму (ущільнювати не потрібно).
- Якщо є необхідність підвищити шорсткість, шар покривають чорним щебенем, який втапливают ручним катком.
Литий асфальтобетон-один з кращих сучасних матеріалів для виконання дорожнього покриття, який забезпечує чудову міцність, стійкість навіть до дуже високих навантажень, сильних перепадів температур, вологи, хімічного і механічного впливу. За умови правильного виробництва і укладання таке покриття здатне прослужити багато років, не змінивши своїх характеристик.