Литий асфальтобетон - сучасний будівельний матеріал, який створюють за ливарною технологією з мінерального порошку, щебеню різної фракції, піску, бітуму в якості в'яжучого і різноманітних добавок. Асфальт готують в спеціальних змішувачах, які працюють за примусовим принципом, за допомогою ретельного змішування всіх компонентів в потрібних пропорціях в процесі їх нагрівання.

Лита асфальтобетонна суміш демонструє високий рівень рухливості, тому легко і швидко розподіляється по будь-якій поверхні, при температурі +220С може укладатися навіть без ущільнення. В процесі охолодження матеріал твердне, створюючи покриття, стійке до вологи, деформацій, високих навантажень і інших впливів.

Асфальтобетон литого типу використовують для виготовлення автомобільних доріг, мостів, площ і вулиць, тунелів, аеродромів, парковок, а також виконують ямковий ремонт доріг.

Литий асфальтобетон

Поняття та особливості

Литий асфальтобетон використовується для створення самих різних дорожніх покриттів, володіє набором унікальних переваг. Після охолодження суміш самостійно набуває хорошу щільність, без необхідності в утрамбовці, що істотно скорочує витрати в процесі укладання і прискорює її проведення. Вся справа в особливому складі.

Якщо у виробництві звичайних асфальтів важливо дотримання пропорції в змішуванні матеріалів, то при створенні литих асфальтобетонних сумішей ключову роль відіграє в'яжуча речовина, що складається з бітуму і мінеральних добавок. Саме в'яжуче забезпечує простоту процесу укладання і природне ущільнення покриття в міру його охолодження.Литий асфальтобетон

В'яжуча речовина покриттів з асфальтобетонних сумішей містить підвищену частку бітуму (від 7.5% до 10%) і мінерального порошку (до 30%). Така висока концентрація забезпечує формування щільної непористої структури підсумкового продукту.

Типи

Властивості покриттів з литих асфальтобетонних сумішей визначаються їх складом і дотриманням технології роботи. Перш, ніж використовувати матеріал для облаштування покриття, необхідно ретельно вивчити види і типи асфальтобетону, їх властивості.

За типом в'яжучого литий асфальтобетон буває:

  1. Стандартний - до складу вводять теплостійкий бітум не модифікованого типу.
  2. Сіроасфальтобетон - в'язким виступають дорожній бітум і модифікована сірка, що дозволяє знизити температуру приготування за рахунок зменшення частки бітуму.
  3. Полімерасфальтобетон - основним компонентом виступає полімерно-бітумний матеріал.
  4. Резиноасфальтобетон - наповнювачем стає гумова крихта, завдяки якій підвищується стійкість до зносу, продовжується термін експлуатації, вдається скоротити витрату щебеню в складі.

За обсягом найбільш великих зерен лита суміш може бути:Литий асфальтобетон

  • 1 - Діаметр 15 міліметрів, частка каменю в складі дорівнює 45-55%, асфальтування виконують для прокладки нових міцних покриттів і відновлення старих.
  • 2 - Діаметр 20 міліметрів, у складі 20-25% каменю, універсальний розчин для різних завдань.
  • 3 - Діаметр до 40 міліметрів, щебінь в складі займає 45-65%, ідеальний варіант для будівництва нових міцних доріг.
  • 4 - фракції розміром менше 5 міліметрів, зазвичай такий асфальтобетон використовують для виконання велосипедних доріжок, доріжок присадибних територій, тротуарів, стяжки всередині приміщень, гідроізоляції покрівлі.
  • 5 - зерно діаметра 20 міліметрів, у складі каменю 35-50%, відрізняється вмістом бітумної речовини близько 22-28%, суміш використовується для виконання поточних ремонтів покриттів.

Технічні характеристики і властивості

Литий асфальтобетон - матеріал, який застосовується для облаштування дорожніх покриттів різного призначення, для ремонту, виконання робіт всередині приміщень. Основною відмінністю від звичайного є технологія укладання асфальту даного типу – всі маніпуляції з сумішшю проводяться при високій температурі (+220-250С): суміш спочатку готують, потім постійно заважають в процесі доставки (не дозволяючи охолодитися), доставляють в кохерах, далі укладають.Литий асфальтобетон

За рахунок включення до складу особливого в'яжучого і мінеральних порошків у великому обсязі (до 11% бітуму і до 25% займають мінеральні складові відповідно) суміш самоущільнюється в процесі охолодження, позбавляючи від необхідності витрачати кошти і час на спеціальний інструмент, саме ущільнення. Дорожній шар з литого асфальтобетону виходить з низькою пористістю і високим рівнем щільності, демонструє прекрасну пластичність.

Основні властивості сумішей:

  • Невелика пористість - в діапазоні 20-22% за обсягом (залишкова пористість становить 2%)
  • Водонасичення становить 1% для асфальту 1 і 2 типу, 5.7% і 0.5% для інших, що дає можливість говорити про якісний захист від вологи нижніх шарів асфальту. Також завдяки даній характеристиці матеріал абсолютно не боїться морозів
  • Міцність на стиск - 0.7 для 4 типу, 1 для всіх інших
  • Щільність і вага – можуть бути різними, в залежності від обсягу щебеню в складі, показник коливається в діапазоні від 1.5 до 2.2 тонн на 1 кубічний метр
  • Довговічність литого асфальтобетону - служить набагато довше, ніж звичайний, що обумовлено особливостями виробництва литих сумішей і технологією укладання
  • Мінімальна деформація - при значенні температури експлуатації до +40С глибина вдавлення дорівнює 1-10 міліметрів
  • Високий рівень адгезії до нижніх шарів - за рахунок того, що литий асфальтобетон укладається при підвищенні температури і краще зчіплюється (практично "спікається") з гідроізоляцією, нижніми шарами
  • Повна відсутність корозії, стійкість до солей

Галузь застосування

Литий асфальтобетон доцільно використовувати в самих різних сферах ремонту та будівництва. Особливості матеріалу забезпечують йому прекрасні експлуатаційні характеристики, що істотно розширює область застосування.

Де застосовують асфальтобетон литий:

  • У будівництві доріг, мостів різних конфігурацій, тунелів, інших об'єктів.
  • Матеріал 1-2 типу актуальний для нижніх і верхніх шарів покриттів з навантаженнями більше 3000 одиниць транспорту на добу-зазвичай це аеродроми, затребувані траси, швидкісні ділянки доріг і т. д. (хоча, асфальтобетон можна використовувати в облаштуванні покриттів і з меншими навантаженнями, але в такому випадку висока ціна не буде економічно виправдана)
  • Суміші 2-4 типів використовують для облаштування всіх шарів доріжок для велосипедів і пішоходів, тротуарів
  • Асфальтобетон 1-2 і 5 типу актуальний в будівництві тунелів, мостів, різних ремонтних робіт
  • Для облаштування покрівлі, підлог, шарів гідроізоляції, що обумовлюється прекрасними гідроізоляційними властивостями асфальтобетону
  • Матеріал може використовуватися скрізь, де потрібно забезпечити підвищений рівень адгезії покришок транспорту з поверхнею асфальту (небезпечні ділянки доріг, де часто відбуваються аварії під час снігопадів, дощів), так як асфальтобетон володіє підвищеною шорсткістю

Виготовлення матеріалу

Матеріал створюється в особливих умовах, при високих температурах, з обов'язковим дотриманням не тільки технології виробництва, але і пропорції входять до складу компонентів. Саме ці дві умови (правильний склад і висока температура) дозволяють забезпечити потрібні експлуатаційні властивості і характеристики.

Склад

До складу литих асфальтобетонів входять трохи інші інгредієнти в порівнянні зі звичайними. Обов'язково дотримується ГОСТ.

Що входить до складу литого асфальтобетону:

  • Бітум - зазвичай беруть марки БНД 40/60 або 40/90, часто з полімерними добавками (стирол-бутадієн-стирол, наприклад), особливо якщо мова йде про облаштування покриттів з підвищеними навантаженнями.
  • Щебінь-матеріал з метафоричних і вивержених порід з вмістом пластинчастих зерен максимум 20%
  • Мінеральний порошок - вибирається по ГОСТу Р 52129-2003
  • Пісок - подрібнений або природний, у верхніх шарах використовується в невеликому обсязі
  • Модифікуючі добавки-різного роду дефлегматори, пігменти і т. д.

Приготування

Готують литий асфальтобетон з особливого бітуму високої в'язкості, в зв'язку з чим виробництво можливо виключно при високих температурах. Нагрівання повинно бути достатнім, але не надмірним, щоб компоненти не змінили властивості.

Особливості застосування температур у виробництві:

  • Прогрів бітуму до +160-180С
  • Прогрів мінеральних компонентів до +190-240с
  • Змішування компонентів і випуск суміші при температурі + 200-220С, але якщо до складу вводиться активований мінеральний порошок, то температуру суміші можна знизити до +170-190С, що більш переважно з точки зору технології

Через особливий спосіб виробництва литого асфальтобетону готувати його на об'єкті неможливо, тому розчин замовляють і привозять на об'єкт в спеціальних машинах з заводів. Суміш схожа на суспензію, може розшаровуватися, тому в процесі перевезення заважати потрібно обов'язково.

Етапи процесу приготування литого асфальтобетону: компоненти поставляються в бункери, надходять в спеціальний барабан для сушіння, змішуються, нагріваються до потрібного значення температури. Прогрів бітуму і передача його в міксер відбуваються окремо: спочатку виконують сухе змішування, потім додають бітум. Транспортування реалізується в спеціальних котлах з безперервним розмішуванням.

Укладання

Гаряча щільна суміш вивантажується в спеціальний асфальтоукладальник, який здійснює укладання шару товщиною від 3 до 7.5 сантиметрів. До початку укладання поверхню ретельно очищають, монтують опорні бруси, які не дозволяють суміші розтектися. Коли температура суміші знижується до + 70С, бруси демонтують. Ущільнення дорожнього покриття не проводиться.

Але якщо є необхідність підвищити шорсткість поверхні, то втапливают в шар чорний щебінь. Роблять це найбільш легкими катками.

Вартість і популярні виробники

Литий асфальтобетон коштує дорожче, ніж гарячий або холодний. Це пов'язано з особливостями технології виробництва і укладання. В Україні литий асфальтобетон виробляють в обсягах, рівних 10% від загальної маси асфальту. Але з часом частка збільшується.

Вартість литого асфальтобетону може бути різною, залежить від типу і марки матеріалу, області виробництва. Середнє значення становить 1400-1600 грн. / т, 2300-3500 грн./м3.

Ямковий ремонт

Ямковий ремонт виконується тільки в теплу і суху пору року, що дозволяє істотно скоротити витрати. Але якщо асфальтування доріг потрібна терміново, то погодні умови перешкодою не стають. Вибоїну заповнюють гарячим складом потрібного типу.

Як виконується ремонт:

  • Спочатку пошкоджену зону розмічають, очищають, рубають по контуру відбійним молотком або шворізчиком, демонтують залишки старого покриття, знову очищають.
  • Стінки і дно ями покривають бітумною емульсією лійкою або пензлем (автогудронатором), яка виступає в ролі шару грунтовки.
  • Литий асфальтобетон приїжджає в кохері, заливається спеціальним апаратом в яму (ущільнювати не потрібно).
  • Якщо є необхідність підвищити шорсткість, шар покривають чорним щебенем, який втапливают ручним катком.

Литий асфальтобетон-один з кращих сучасних матеріалів для виконання дорожнього покриття, який забезпечує чудову міцність, стійкість навіть до дуже високих навантажень, сильних перепадів температур, вологи, хімічного і механічного впливу. За умови правильного виробництва і укладання таке покриття здатне прослужити багато років, не змінивши своїх характеристик.

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити