Асфальтобетонне покриття - прекрасний варіант облаштування доріг різного призначення, тротуарів, доріжок, що відрізняється міцністю, надійністю, довговічністю. Асфальтобетон дуже давно використовується для виконання дорожніх покриттів і за ці роки гідної альтернативи матеріалу не знайшлося.
З використанням щільного асфальту М1200 можна покривати дороги з високими навантаженнями, менш щільний склад актуальний для облаштування прибудинкової території (оформлення доріжок, тротуарів і т.д.). У приватному будівництві асфальтобетон зазвичай готують і укладають своїми руками, але з обов'язковим дотриманням всіх правил, вимог СНИП, Гостів.
Визначення
Асфальтове покриття виготовляють зі спеціальної суміші, склад якої зазвичай незмінний, а ось пропорції матеріалів можуть бути різними в залежності від передбачуваних навантажень, функцій дорожнього покриття. За допомогою розчину облаштовують садові доріжки, аеродромні покриття, автомагістралі, площі, траси, вулиці та інші об'єкти.
Зміст асфальтової суміші визначається чинним ГОСТом. Особливості приготування, склад і настил асфальтобетонного покриття залишаються практично незмінними протягом багатьох років.
Склад асфальтобетону:
- Бітум в ролі в'яжучого (зазвичай використовують синтетичний, який отримують з відходів нафтопромисловості)
- Кар'єрний пісок і мінеральні добавки в якості наповнювача (щебінь ,гравій, подрібнена скельна порода, шлаки)
- Синтетично створена присадка для поліпшення певних характеристик (в'язкості, морозостійкості і т. д.)
Які бувають склади
Асфальтне покриття сьогодні проводиться в самих різних варіантах, для певних цілей, функцій, в широкому діапазоні цін. Види асфальту виділяють відповідно до призначення суміші, що безпосередньо впливає на склад.
Види складів асфальтобетону:
- Піщані суміші - для виконання садових доріжок, тротуарних покриттів, різних покриттів в облаштуванні приватної прибудинкової території, де не буде занадто великих навантажень
- Розчини дрібного полома - для ямкового ремонту, укладання на вулицях міста з не дуже активним транспортним рухом
- Асфальтобетонне покриття грубого помелу - використовується в якості пласта для підстилки при виборі багатошарового способу
- Розчин з полімерами і бітумом-зазвичай виконується укладання траси, великих дорожніх розв'язок, мостів та інших місць, де потрібно домогтися підвищених характеристик надійності і довговічності
- Бетон з мастичним і щебеневим складом-найміцніший, використовується для покриття швидкісних трас
- Бетон з бітумним складом - використовується для виконання покриття спортивного напрямку
Правила укладання покриттів
Технології настилу асфальтобетонних покриттів протягом багатьох років залишаються практично незмінними. Правила і стандарти описані у відповідних ГОСТах і Сніпах.
Основні етапи укладання асфальтобетонного покриття:
- Підготовчі роботи
- Безпосередньо укладання суміші обраним способом
- Ущільнення асфальтобетонного покриття
Для укладання бетонних сумішей спочатку ретельно планують і розмічають ділянку. Тут головне - призначення покриття і навантаження, які будуть на нього впливати.
Так, для автострад з низьким потоком транспортних засобів насипають лише один шар щебеню, для будівництва покриття з великими навантаженнями роблять три шари, зверху повинна укладатися армована сітка, що підвищує міцність. Фракції щебеню повинні йти від більшої до меншої, після засипки укочуються катком.
Дві основні технології заливки асфальтобетону:
- Холодний метод - зазвичай актуальний для ямкового ремонту, облаштування присадибної території (швидко схоплюється, не надто міцний асфальт)
- Гарячий метод - актуальний для створення нових міцних покриттів: температура укладання складу тут грає ключову роль. Суміш заливають гарячою і укочують до охолодження
Однієї тонни асфальту повинно вистачити на 10 квадратних метрів площі за умови, що товщина асфальтобетонного покриття становитиме близько 10 сантиметрів.
Підготовчі роботи
Асфальтобетонне покриття - це варіант якісного і надійного виконання дороги або тротуару, який прослужить дуже довго, але за умови дотримання всіх вимог і параметрів. Починають роботи з розмітки території – точного визначення місця розташування шару, реалізації зливних і дренажних систем. Якщо планується установка підземних конструкцій, до моменту заливки асфальтобетону вони повинні бути зроблені.
Після розмітки території починають копати траншею під покриття. Зазвичай тротуари і покриття вулиць виконують на одному рівні, тому грунт потрібно прибирати на всю ширину покриття, навіть якщо окремі його частини будуть різних типів.
Монтаж швидкісних трас роблять по-іншому, але дана технологія не актуальна для виконання своїми руками.
Бажано виконати процес трамбування грунту. Якщо планується облаштовувати бордюри, їх встановлюють на цьому етапі. Залежно від призначення покриття і його складу, потрібно правильно підготувати місце. Так, для пішохідних асфальтобетонних доріжок, де є ймовірність проїзду транспорту, досить застелити площу сумішшю щебінки і гравію шаром товщиною в 15 сантиметрів (за умови, що шар асфальту складе 5-6 сантиметрів). При укладанні покриття з великими навантаженнями роблять кілька шарів щебеню загальною товщиною 30 сантиметрів, а асфальт кладуть в 2-3 шари.
Шари щебінки і гравію щільно утрамбовують – віброкатком або ручним катком. Якщо місце дуже вузьке і доступ до нього важкий, можна використовувати так звані «п'яти» — невеликі металеві пластини з ручкою. Щоб зміцнити шар, катком проходять кілька разів, при цьому подушка повинна регулярно поливатися водою.
Для облаштування асфальту в домашніх умовах подушка робиться з дрібного гравію або щебеню фракції 20-40 сантиметрів, цілком достатньо одного шару товщиною 5-10 сантиметрів. Щоб забезпечити більш міцне і надійне зчеплення, шар бажано пролити розтопленим бітумом: витрата приблизно 0.5-0.5 літра на квадратний метр, розплавляється при температурі +100-150С.
Виготовлення асфальту в домашніх умовах
У сучасному індивідуальному будівництві багато виконують асфальтобетонне покриття самостійно і це доцільно - для облаштування доріжок, тротуарів, під'їзних шляхів і т.д., які не будуть витримувати величезні навантаження, цілком можливо зробити суміш своїми руками і правильно її укласти. Такі асфальтобетонні покриття демонструють достатні властивості і характеристики, служать не один рік. Способів приготування асфальту існує кілька і кожен з них знаходить своє застосування.
Класичний метод
Стандартний рецепт передбачає приготування суміші з кар'єрного або річкового піску, щебеню фракції 30-40 міліметрів, бітуму або бітумної смоли, з використанням звичайного відра і металевої бочки. Асфальт зазвичай готують на багатті.
Спочатку насипають щебінь з піском у співвідношенні 2:1, ретельно перемішують, заливають водою і підвішують над відкритим вогнем. В цей час займаються приготуванням бітумної основи: в металевому відрі розплавляють бітум, довівши до температури кипіння, вливають в нього пластифікатор (можуть підійти навіть звичайне миючий засіб або шампунь).
Після розігріву смоли і закипання води в бочці з щебенем їх змішують. Воду додають в суміш спочатку для того, щоб пісок і щебінь не перегрілися до рівня +100С. суміш помішують, дозволяючи воді повністю википіти, після цього заливають розчин гарячим.
Застосування старого покриття
Старе покриття може виступити в ролі матеріалу для приготування нової суміші. Технологія схожа з варіантом приготування нової суміші, але має певні нюанси. У промислових масштабах може виконуватися термопрофілювання - технологія, при якій старе асфальтове покриття демонтують, подрібнюють, розпушують, переплавляють і використовують знову.
Як готувати суміш зі старого асфальтобетону:
- Демонтаж старого асфальтобетонного покриття кувалдою і спеціальним інструментом ударного типу. Зазвичай використовують лише бітумний шар асфальту, без розбору подушки.
- Переробка старого покриття-спочатку його розбивають на дрібні шматки з фракцією 40 міліметрів максимум, потім заливають водою, розплавляють, додають бітум з розрахунку 10 кілограмів на 100 кілограмів старої асфальтобетонної суміші.
- Наступні етапи аналогічні попередньому варіанту - бітум плавлять, змішують з асфальтом, випарюють воду і заливають доріжку або тротуар.
Метод роботи з холодним асфальтом
Даний спосіб підходить для покриття асфальтобетоном великих площ, де якість доріг не повинна бути максимальною. Холодний асфальт забезпечить хороше і міцне покриття там, де немає постійних навантажень великовагових транспортних засобів, тому добре підходить для облаштування прибудинкових територій.
Холодні полімерні склади з'явилися на ринку порівняно недавно. Принцип роботи такого складу схожий з холодним зварюванням. В якості зв'язки тут використовується модифікований синтетичний бітум, який може укладатися навіть при великому морозі. Інструкція використання обов'язково вказується на упаковці матеріалу.
Склад демонструє хороші властивості і характеристики, але дорого коштує. При цьому, він виручає там, де немає можливості використання звичайних бетонних сумішей, що укладаються гарячим методом.
Вплив матеріалів на якість покриття
Якість дороги безпосередньо залежить від складу і властивостей матеріалів, використовуваних для приготування і укладання асфальтобетонного покриття.
Щоб не відчувати необхідності регулярно виконувати дорогий і трудомісткий ямковий ремонт, необхідно купувати лише якісні матеріали, не економлячи на даній статті витрат.
Важливо підбирати щебінь і гравій потрібної фракції для облаштування подушки. Якщо є необхідність в спорудженні декількох шарів, не варто нехтувати вимогою. Обов'язково потрібно дотримуватися технології і при засипанні щебеню шарами – різні типи матеріалу укладаються в кілька куль: перший шар найбільший, далі дрібніше і найдрібніший. Так буде забезпечений хороший дренаж і збільшиться міцність покриття.
Для зміцнення бетону використовують особливі типи мастики, що складаються з гумових полімерів і бітумних емульсій. Основна властивість звичайного застосовуваного бітуму-можливість стелити суміш тільки в гарячому стані, а ось емульсія може застосовуватися і в охолодженому вигляді. Бітумна мастика потрібна для якісної герметизації поверхні, захисту від появи тріщин і деформацією бетону.
Самостійна укладання асфальту
- Перший і головний етап - прибирання території від сміття, видалення грунту шаром до 30 сантиметрів, ретельна укочування (можуть використовуватися ручні катки або інше обладнання)
- Установка бордюрів, зливних конструкцій
- Облаштування подушки з щебеню товщиною 15 сантиметрів, проливка водою, укочування (можна засипати ще один шар щебеню і шар піску для більшої міцності)
- Приготування асфальтобетонної суміші одним з вищевикладених способів
- Укладання асфальтового покриття шаром товщиною 6-10 сантиметрів, ретельне розрівнювання шваброю-движком, заповнення поглиблень новими порціями матеріалу-даний етап виконувати потрібно швидко, так як застигає асфальт за короткий термін. Важливо стежити за температурним режимом - в процесі укладання підтримувати температуру асфальту на рівні +120С
- Ущільнення свіжоукладеного шару ручним катком-бажано перед роботою по підставі литого свіжого шару каток змащувати соляркою, щоб покриття було гладким і рівним (соляркою ж можна змащувати всі інструменти, щоб не прилипали до асфальту)
- Просочення асфальту спеціальним фарбувальним складом для отримання потрібного відтінку (необов'язкова опція)
Ремонт асфальту
Необхідність в ремонтуванні шару асфальтобетонного покриття може з'явитися в декількох випадках - якщо покриття старе і з об'єктивних причин руйнується, якщо товщина шару була недостатньою, якщо подушка виконана неправильно. Також у випадках порушення технології укладання покриття можуть з'являтися проблеми в процесі експлуатації.
Щоб виключити руйнування асфальтобетонного шару, бажано раз в 4-5 років його оновлювати, а тріщини що з'явилися і інші дефекти лагодити відразу, закладати герметиками, стійкими до хімічного впливу і воді. Розкришився асфальт потрібно міняти повністю.
Методи відновлення асфальтобетонного шару:
- Закладення тріщин гудроном - очищають поверхню, засипають піском на 2-3 сантиметри тріщини, заповнюють їх гудроном (якщо тріщини маленькі, можна обійтися без піску і просто залити їх гудроном), вирівнюють шпателем шар асфальту
- Використання рулонів з готовим асфальтобетонним покриттям - рулони розгортають, видаляють захисний шар, клейкою стороною укладають на дорожнє покриття, притискають на пару секунд
- Бітум - спочатку очищають дефект від сміття і пилу, заповнюють бітумом порожнечі, через 2-3 хвилини ретельно вирівнюють і трамбують
Ремонт асфальту в зимовий період
Щоб відремонтувати асфальт взимку, потрібно спочатку прибрати сніг і лід з покриття, місце тріщини або ями акуратно обробити спеціальним складом. Роботи з укладання та ремонту асфальту взагалі краще виконувати в суху і сонячну погоду, а взимку волога здатна руйнувати полотно, тому серйозні роботи і маніпуляції з товстим шаром покриття краще не проводити.
Якщо опади несильні, роботи допускається виконувати по всьому полотну, а ось по частинах і з великими проміжками часу, при сильному дощі, хуртовини краще не працювати. У місці ремонту старий шар видаляють фрезеруванням або швонарезчіком. Суміш доставляють в кохері.
Хорошим виходом при необхідності ремонту взимку важливих дорожніх розв'язок, частин асфальтового покриття є використання холодного асфальту. Суміш може укладатися навіть при мінусовій температурі, не вимагає попереднього підігріву, застигає швидко, відразу після укладання може витримувати навантаження транспорту, в роботі не вимагає залучення важкої техніки, актуальна для використання у важкодоступних місцях.
Ямковий ремонт
Необхідність у виконанні даного типу робіт з'являється в разі пошкодження невеликих зон покриттів, локальних дефектів. Зазвичай дефекти заповнюють бітумним складом за умови, що дорожнє полотно пошкоджено максимум на 15%.
Етапи виконання робіт: розмітка покриття із захопленням цілого полотна навколо тріщини або ями, демонтаж зруйнованого шару фрезеруванням або відбійним молотком, зачистка місця і видалення сміття, обробка бітумним складом місць.
Висновок
Використання асфальтобетону при створенні дорожніх покриттів у великому і індивідуальному будівництві сьогодні найбільш доцільно. При дотриманні технології приготування суміші і її укладання всі роботи цілком можна виконати в домашніх умовах своїми руками.
Головне - вибирати якісні матеріали, ретельно стежити за пропорціями в процесі приготування складу, правильно укладати покриття. В такому випадку асфальт прослужить довго і якісно, забезпечивши необхідні характеристики міцності і естетичний зовнішній вигляд.